-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:51932 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا در قرآن و روايات , شواهدي بر كروي بودن زمين داريم ؟
يـكي از اسرار هستي كه در قرآن به آن اشاره شده موضوع كروي بودن زمين است و اين حقيقت از آيات زير استفاده مي شود . 1 - و اورثنا القوم الذين كانوا يستضعفون مشارق الارض و مغاربها و مشرقها ومغربهاي پر بركت زمين را به آن قوم به ضعف كشانده شده ( زير زنجير ظلم وستم ) , واگذار كرديم (1)2 - رب السماوات و الارض و ما بينهما و رب المشارق ; پروردگار آسمانها و زمين و آنچه ميان آنهاست , و پـروردگـار مـشـرقـهـا (2)3 - فـلا اقسم برب المشارق و المغارب انا لقادرون سوگند به پروردگار مشرقهاو مغربها كه ما قادريم . (3)تـوضـيـح ايـن كـه : ايـن آيـات هـمان طور كه در بحث گذشته اشاره شد همگي حاكي از تعددمشرقها و مغربها و نقطه طلوع و غروب آفتاب است كه لازمه آن كروي بودن زمين مي باشد ; زيـرا بطور مسلم اگر زمين مسطح و هموار باشد , براي جهان جز يك مشرق ويك مغرب نخواهد بـود و تـنها در صورت كروي بودن زمين , به نسبت انحناي آن , هرنقطه اي داراي مشرق و مغرب جداگانه اي خواهد بود و طلوع خورشيد بر جزئي از اجزاي آن , ملازم با غروب آن از جزء ديگر است و بنابر اين , تعدد مشرق و مغرب دلالت روشني بر كروي بودن زمين دارد . روايـات و كـروي بودن زمين از رواياتي كه از پيشوايان معصوم ما وارد شده است , بخوبي مي توان كـروي بـودن زمـيـن را اسـتـفـاده كـرد ; از آن جـمله روايتي است كه از امام صادق عليه السلام به مضمون زير نقل شده است :امام صادق عليه السلام فرمود : در مسافرتي , مردي با من همسفر گرديد . او مـقيدبود كه نماز مغرب را در تاريكي شب و نماز را در تاريكي كامل ( آخر شب )بخواند , اما من بـر خـلاف او بودم ; هر موقع آفتاب غروب مي كرد نماز مغرب رامي خواندم و هر موقع فجر طلوع مي نمود , نماز صبح را به جا مي آوردم . آن شـخـص ازمـن خـواسـت كـه من نيز مانند او رفتار كنم و عمل خود را چنين توجيه مي كرد : آفتاب پيش از آن كه به سر زمين ما طلوع كند , بر ديگران طلوع مي نمايد و هنگامي كه ازسرزمين ما ناپديد مي شود هنوز بر گروهي ديگر طالع و نور افشان است . امام صادق عليه السلام مي فرمايد من به او گفتم : وظيفه ما اين است كه هر موقع آفتاب از افق ما ناپديد شد , نماز مغرب را بخوانيم و نبايد در انتظار غروب خورشيد از نقاط ديگر باشيم و هر موقع فـجر طلوع كرد , بر ماست كه نماز صبح رابخوانيم اگر چه خورشيد در همان موقع بر نقاط ديگر طـالـع بـاشـد , چنان كه بر مردم همان نقاط لازم است نمازهاي خود را موقع طلوع فجر و غروب آفتاب در افق خود انجام دهند . (4)ايـن حـقيقت را امام در حديث ديگر چنين فرموده است : انما عليك مشرقك و مغربك تو بـايد كه مشرق و مغرب منطقه خود را ملاك عمل قرار دهي و اينها همه به خاطركرويت زمين مي باشد .

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني 1 - سوره اعراف , آيه 137 . 2 - سوره صافات - 5 . 3 - سوره معارج , 40 . 4 - وسائل الشيعه , جلد 1 , صفحه 237 .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.